informatie over:

yogalessen in Giesbeek

Stille winter

Je zou het niet zeggen wanneer je naar buiten kijkt, soms lijkt het herfst, maar we zitten nog midden in de winter.

's Winters is de natuur heel stil om ons heen. De dieren hebben zich teruggetrokken, de planten en bomen hebben hun groei gestopt. De winter is de tijd dat Yin (passief, koud, donker) volop aanwezig is. 

Koude laat het lichaam in elkaar krimpen, remt de bloedsomloop en onderdrukt de stofwisseling. Je trekt de schouders vaker op om zo het hoofd en de nek te beschermen tegen de kou. Hierdoor ontstaan klachten als een stijve nek en schouders. Maar ook verkoudheid, nier- en blaasklachten en gewrichtspijn komen in de winter vaak voor. De nieren en blaas zijn erg gevoelig voor lage temperaturen. Aan het einde van de wintermaanden is bij de meeste mensen de weerstand aan het afnemen. Er is behoefte aan zonlicht en buitenlucht. Daarom is het fijn wanneer er sneeuw ligt; door de sneeuw ziet de wereld er aantrekkelijk en licht uit. De sneeuw weerkaatst het daglicht, iets wat we in de donkere maanden erg nodig hebben. 

Veel mensen hebben in de winter last van vermoeidheid, stemmingswisselingen en gebrek aan energie. er is behoefte aan rust en warmte. De natuur heeft dit mooi geregeld. In de wintermaanden zijn er groenten die een verwarmende effect hebben op het lichaam. Wintergroenten doen er langer over om te groeien dan zomergroenten. Hoe langer het duurt voordat een groente volgroeid is, hoe groter de verwarmende effect hiervan. Als je in de winter kiest voor wintergroenten kies je automatisch voor voeding die op dat moment heel geschikt is voor je lichaam.

Door de kou trek je je terug in je huis. Je bent genoodzaakt om meer binnenshuis te zijn en daardoor word je ook meer geconfronteerd met jezelf. Het is daarom heel belangrijk te zorgen voor rust en ontspanning. Tijd nemen voor jezelf.     De winter is de periode van rust, herstel en inkeer. In deze periode kijk je terug naar de afgelopen maanden om inspiratie op te doen voor de komende tijd.

De yogalessen in deze periode hebben daarom een verstillende karakter. De lessen bestaan uit rustige oefeningen. Je blijft langer in een houding wat een verstillend effect heeft. Er is meer ruimte voor meditatie. Naast deze verstilling is er extra aandacht voor de voeten, benen en onderrug. Ook de blaas en nieren worden door diverse oefeningen versterkt.

Neem rust en tijd voor jezelf. Pak een moment voor inkeer. En voel wat er veranderd mag worden in je leven.